ezt irja a holland roemer nevu felhasznalo az imdb-n jacques tati play time cimu filmjerol:
"Don't see this film on TV. This film was shot on 70 mm and you should see it in the cinema on a LARGE screen. I've seen the film in the cinema first, it was brilliant. Later I saw it on TV, it was mediocre the most. Then I saw it in the cinema again, and again it was brilliant. Why? The quality of this film is in the small details. In some scenes, you just don't know where to look because so much is happening at once. On TV, all these details get lost. DVD won't help! A TV just has way too few pixels! This film relies not on story (there hardly is one), but on inventive and imaginative images. Watch the 70 mm version in the cinema, and enjoy the biggest film this genius ever made, with sometimes subtle, sometime hilarious humor!"
es kurvara igaza van. szombat este neztem meg a bfiban a szilvivel meg az urlikevel es a klaussal (aki orvos lol). raadasul kulon akarom verni magam arra, hogy bfi tagsagival neztuk, mer ezt kaptuk a mirkotol karacsonyra a szilvivel - egy eves tagsagot. es meg nem is volt alkalmam megkoszonni meg semmi, eleve az egesz paksametat februarban bontottuk ki, mert folyamatosan liverpoolban voltam. szoval koszi mirko, legjobb ajandekok egyike bazmeg!
visszaterve, elkepesztoen jo film! nekem olyan szinten ujszeru es revelativ volt az egesz, hogy meg sokaig a hatasa alatt alltam. nem konnyu elmondani amugy, a legjobb ha mindenki elmegy es megnezi moziban valahol. de ha mar muszaj, akkor talan annyi, hogy sztorija valoban nem annyira van a filmnek, ami van az egy mondatban osszefoglalhato, es nem is annyira tartozik a lenyeghez: (az amugy a rendezo altal jatszott) hulot urnak talalkoznia kell giffard urral, utobbinak az irodajaban, valami uzleti ugyben, de folyton elkerulik egymast, es kozben hulot ur allandoan egy amerikai turistacsoportba gabalyodik. az egesz ilyen uveg-acel-vasbeton "hipermodern" kornyezetben jatszodik, ami az imdb szerint raadasul diszlet - ugy epitettek fel tativille-t.
a lenyeg sokkal inkabb az, ahogy nagyon nagyon apro tortenesekbol, jelenetekbol, gegekbol, vizualis poenokbol, helyzetkomikumbol felepul egy olyan sodro lenduletu, a figyelmet egy pillanatig lankadni nem hagyo ket oras nemistudommi, poenszimfonia, hogy beszarsz behugyozol. folyamatosan egyszerre harom dolog tortenik a vasznon, es ha kicsit nemfigyelsz, vagy raflesselsz csak az egyikre, akkor hoppa bazmeg, maris lemaradtal egy poenrol.
revelativ vagy ujszeru meg azert volt, mert a mindennapi eletnek egy olyan sikjat vagy aspektusat celozza meg ezekkel a poenokkal, olyan aspektus valik a vicc celtablajava, ami valahol a tudatos es a tudattalan es/vagy a rutin hataran mozog, es ha szerencsetlenkedesrol vagy elbalfaszkodasrol van szo, akkor inkabb az utobbi oldalon probaljuk meg tartani ezeket a torteneseket, merthat ki szeret azzal szembesulni, hogy szerencsetlen. de ez kurvara nem ilyen joldefinialt a filmben, meg explicit, ez nem stan es pan. sot ebben a filmben semmi sem explicit, minden kurvara visszafogott, meg, gecire hanyokmost hogy le kell irnom, de nincs jobb szo tenyleg, finom. szoval az ilyen apro poenok, hogy hulot ur alatt kicsit mindig jobban behorpad az ultramodern parnazott szek, es felallas utan a parna vicces hangot ad, ahogy visszanyeri a formajat, vagy ahogy tati direkt felhangositotta az apro kis zajokat, vagy a korforgalom ala kevert ringlispir zene, vagy amikor a cukraszda melletti gyogyszertar zold neonja pont a sutikre vilagit ra es ezer az osszes vendeg fintorogva meregeti oket, hogy romlottak e. ezekbol van felepitve a film, de nem ugy hogy egymasra vannak hanyva hogy nesze rohogjel, megbotlott a csavo, torta ment az arcaba, hanem tenyleg, ahogy azt kell, ami a filmnek mint a nyolcadik muveszetnek a lenyege.
es kijossz a mozibol es teljesen rajtamaradsz a tripen. kijottem a terembol, kidobtam a papirpoharat egy szemetesbe, es rogton feltunt, hogy milyen nehezen nyilik a kis lengoajtoja, es aztan milyen vicces hangot ad stb. megvaltozik ezeknek az apro dolgoknak a percepcioja egyket orara, es ugy maszkalsz az utcan vigyorgo fejjel, hogy direkt figyeled az ilyen apro faszsagokat, amiket amugy pedig egyszeruen nem illik eszrevenni, hanem az ember elforditja gyorsan a fejet mintha mi se tortent volna.
van egy jelenet, a leghosszabb a filmben, erzesre a film felet kiteszi, ami egy uj elegans etterem es szorakozohelyrol szol, amibe mar jonnek a vendegek de meg nincs kesz. na az egy az egyben zene bazmeg, az meg van komponalva, annak ritmusa van, meg igy epitkezik szepen lassan, ive van. valszeg emiatt a jelenet miatt irtam azt, hogy szimfonia, ami tudom, hogy vergaz, de akkor mar itt nem allok meg, mert mar belelendultem a modorossagba rendesen:
ha ossze kene foglalnom, akkor azt mondanam, hogy franz kafka burleszket rendez, es neha tanacsokat ker a powaqqatsi alkotoitol. eshogy kotelezo.